X
18

موارد و عوارض مصرف پوویدون آیداین (Povidone- Iodine) چیست؟

موارد و عوارض مصرف پوویدون آیداین (Povidone- Iodine) چیست؟


پوویدون آیداین تركيبي از يد و حامل آن است و از طريق آزادسازي تدريجي يد معدني در تماس با پوست و غشاهاي مخاطي اثر ضدعفوني كننده خود را اعمال ميكند. اين دارو باكتري كش بوده و بر عليه قارچها، ويروسها، انگلها و مخمرها نيز فعال ميباشد. اين دارو بر روي باكتريهاي گرم مثبت و گرم منفي اثر باكتري كش دارد.

اثر ضدعفوني كننده آن توسط قليائي ها كاهش ميابد. خاصيت ميكرب كش آن حتي در حضور خون و چرك و ترشحات موكوسي و حتي آب و صابون حفظ ميگردد. هيچگونه اثر حساسيت زدائي در واژن ندارد. باعث لك شدن پوست و پارچه هاي طبيعي نميگردد.

 

 

موارد مصرف

الف) به عنوان ضد عفونی كننده در جراحی: مقدار كافی از محلول موضعی یا از محلول شستشو در جراحی برای ضد عفونی كردن محل عمل و دست جراح مصرف می‌ شود.

ب) به عنوان دهان شویه: محلول دهان شویه را به صورت رقیق شده در حجم معادلی از آب گرم یا به صورت رقیق نشده به مدت 30 ثانیه غرغره می‌ كنند. این عمل هر دو یا چهار ساعت، تا مدت لازم، تكرار می‌ شود.

ج) استفاده از شامپو: ابتدا موها را خیس كرده و سپس در ظرف را دو یا سه بار از شامپو پر كرده و بر سر می‌ مالند تا كف كند. سپس، موها را آبكشی كرده و مجدداً همان مقدار را به سر می‌ مالند و یا با نوك انگشتان پوست سر را ماساژ می‌ دهند تا كف طلایی رنگ به وجود آید. پس از آن، موها را آب كشی می‌ كنند. درمان باید هفته‌ای دو بار تا حصول بهبودی‌ ادامه یابد و سپس هفته‌ای یك بار موها را با شامپو می‌ شویند.

د) استفاده از پماد: ابتدا موضع مورد نظر را تمیز كرده و سپس به میزان مورد نیاز از پماد بر روی موضع مالیده شده و در صورت لزوم پانسمان می‌ شود. این شكل دارو در درمان سوختگی ها هر هشت ساعت و در سایر موارد یك بار در روز مصرف می‌ شود.
ث)‌ استفاده از ژل و دوش واژینال: در مورد ژل، یك اپلیكاتور پر (پنج گرم) از آن هر شب استعمال می‌ شود. در مورد دوش واژینال دارو ، محلول غلیظ آن را به داخل اپلیكاتور می‌ ریزند، طبق دستور رقیق می‌ كنند و سپس مهبل را شستشو می‌ دهند. در صورت لزوم مصرف همزمان ژل و دوش مهبلی، هنگام صبح از دوش استفاده می‌ شود. درمان به مدت دو یا چهار هفته، حتی طی خونریزی قاعدگی، ادامه می‌ یابد.



تداخل دارویی: جذب پوویدون آیوداین ممكن است با آزمونهای عملكرد تیروئید تداخل كند.


جذب: پوویدون آیوداین از طریق اسكار پوست سوخته، و نیز از ناحیه پوست سوخته یا زخمی جذب می‌ شود. جذب دارو از راه پوست نوزادان ممكن است به كم كاری تیروئید منجر گردد.


موارد منع مصرف و احتیاط: مصرف همزمان پوویدون آیوداین و تنتور بنژوئن ممكن است به بروز واكنشهای پوستی، مانند سوختگی های درجه دوم و سوم، منجر شود. این تداخل موجب كاهش pH می‌ شود.


اطلاعات دیگر

  • طبقه‌بندی فارماكولوژیك: ضد عفونی كننده محتوی ید
  • طبقه‌بندی درمانی: ضد عفونی كننده موضعی
  • طبقه‌بندی مصرف در بارداری: رده  D


عوارض جانبی

  • موضعی: تحریك موضعی
  • عوارض سیستمیك (ناشی از ید): اسیدوز متابولیك بعد از مصرف دارو در سوختگی های شدید یا مناطق بدون پوست



نكات قابل توصیه به بیمار

  • در صورت بروز تحریك، مصرف دارو را قطع كنید.
  • ژل و دوش مهبلی این دارو اسپرم كش هستند و در صورت تمایل به بارداری از آنها استفاده نكنید.
  • ژل مهبلی را فقط با دستور پزشك مصرف نمایید.
  • پوویدون آیوداین پارچه‌های بافته شده از الیاف طبیعی را لك نمی‌ كند و اگر پارچه بافته شده از الیاف مصنوعی رنگی شد، ‌آن را با آمونیاك رقیق بشویید. این دارو پارچه‌های آهاردار را آبی می‌ كند كه رنگ آن با آب و صابون پاك می‌ شود.
  • محلول را قبل از مصرف تكان دهید.


منبع: دارونما

برای تهیه پوویدون آیوداین شرکت بهوزان می توانید با واحدهای فروش شرکت پخش سراسری محیادارو در سراسر کشور تماس حاصل فرمایید - محیادارو
تعداد امتیازات: (13) Article Rating