X
13

تائید نخستین دارو برای سارکوم اپیتلیوئید توسط سازمان غذا و داروی امریکا

تائید نخستین دارو برای سارکوم اپیتلیوئید توسط سازمان غذا و داروی امریکا

داروی Tazverik (tazemetostat) شرکت Epizyme برای درمان بیماران ۱۶ سال به بالای مبتلا به سارکوم اپیتلیوئید متاستاتیک یا پیشرفته موضعی که واجد شرایط برای انجام عمل جراحی خارج کردن کامل تومور نیستند، موفق به دریافت تائیدیه تسریع شده FDA شد.

سارکـوم اپی‌تلیـوئید از جمله تومـورهای بدخیم نسج نرم است که به طور شایع در افراد جـوان رخ می‌دهد. محل شایع درگیـری، دیستـال اندام‌ها است به طوری که شایعترین سارکـوم نسج نرم در دست و مچ می‌باشد.


طبق اعلام FDA کمتر از ۱٪ از کل سارکوم‌های بافت نرم، سارکوم اپیتلیوئید هستند و تاکنون نیز هیچ گزینه درمانی برای بیماران مبتلا به سارکوم اپیتلیوئید وجود نداشته است.


داروی Tazverikبراساس نتايج حاصل از یکسری آزمایشات باليني بر روی 62 بيمار مبتلا به ساركوم اپيتليوئيد متاستاتيك يا بصورت موضعي پيشرفته تایید شد. در طول مطالعات بالینی ، بیماران میزان 800 میلی گرم (میلی گرم) Tazverik  را دو بار در روز دریافت کردند و هر هشت هفته، تاثیر دارو بر بیماران مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج این تحقیقات نشان داد 1.6٪ از بیماران به دارو پاسخ مثبت نشان دادند و 13٪ علائم بهبود را به صورت جزئی نشان دادند. از بین 9 بیماری که بهبود قابل توجهی را نشان دادند، درمان 6 بیمار (67٪ بیماران) بیش از شش ماه به طول انجامید.


شایع ترین عوارض جانبی بیمارانی که داروی Tazverik  مصرف کردند شامل: درد، خستگی، حالت تهوع، کاهش اشتها، استفراغ و یبوست بود.

بیماران تحت درمان با Tazverik در معرض خطر ابتلا به سرطان بدخیم لنفوم لنفوبلاستیک سلولT ، سندرم میلوددیپلاسمی  و لوسمی حاد میلوئیدی قرار دارند.

مصرف Tazverik  به زنانی که باردار هستند و یا شیر می دهند توصیه نمی شود.

به گزارش رویترز، پرونده این دارو برای دریافت تائیدیه FDA جهت درمان سایر انواع سرطان‌ها از جمله لنفوم فولیکولار نیز در دست بررسی است.


منبع: 

https://www.fda.gov/news-events/press-announcements/fda-approves-first-treatment-option-specifically-patients-epithelioid-sarcoma-rare-soft-tissue

تعداد امتیازات: (0) Article Rating